Grondradar projecten: Draaischijf Locomotievenloods Eindhoven
Onlangs kregen we van onze opdrachtgever Dura Vermeer een bijzondere vraag. Onder het Emplacement van Eindhoven zijn mogelijk fundatieresten aanwezig van het oude emplacement nabij de voormalige locomotievenloods. Het betreft hier een zogeheten draaischijf.
Locomotievenloods Eindhoven
Voor het onderhoud van de (stoom) locomotieven stond vroeger op het NS-emplacement in Eindhoven deze locomotievenloods met draaischijf zoals hiernaast afgebeeld. De locomotievenloods is medio 1912 – 1913 gebouwd in het kader van de realisering van het hoogspoor dat Weert met Eindhoven moest gaan verbinden. Het is een uniek bouwwerk, namelijk een zogeheten ‘polygonale loods’. De loods heeft een constructie van gebogen kniespanten. In de loods werden destijds de stoomlocomotieven voor dag en dauw opgestookt.
Foto: Locomotievenloods Eindhoven – Bron: Eindhoven in Beeld
De exacte ligging van de loods en draaischijf is echter onbekend en Dura Vermeer is tijdens de uitvoeringswerkzaamheden in de ondergrond tegen een oude fundatie aangelopen. Deze fundatie had de contouren van een draaischijf.
Omdat op deze plek een gestuurde boring wordt aangebracht wilde Dura Vermeer graag de exacte ligging van de fundatie laten bepalen. Om deze reden heeft Dura Vermeer haar partner Euroradar benaderd met de vraag of wij de exacte positie van de fundering met onze grondradar in kaart kunnen brengen.
Hoe zijn we te werk gegaan?
Een team van 2 grondradaroperators heeft voor deze opdracht ons grondradarsysteem op een slee gemonteerd. Met deze slee waarop tevens onze GPS was gemonteerd is tussen de sporen gemeten.
De ingemeten data is digitaal opgeslagen in combinatie met de bijbehorende GPS coördinaten.
Na de metingen is de GPR-data geïnterpreteerd door ons team data-analisten en uitgewerkt naast het Pdf-formaat ook opgeleverd in een 3D model van de fundatie van de draaischijf.
Rapportage
In de data is een duidelijke reflectie van een verharding aangetroffen. Deze verharding heeft de vorm van een cirkel en bevindt zich binnen gebied van de vermoedelijke ligging van de fundering (Bijlage 1). De fundering is ook zichtbaar op de locatie waar een deel van de fundering is opgegraven en bevindt zich op de meeste locaties op een diepte van circa 1 m-mv. Gezien deze gegevens is het zeer aannemelijk dat de reflectie de gezochte draaischijf betreft. De overzichtstekening in bijlage 1 bevat een aantal punten met de diepte ligging van de bovenkant van de aangetroffen fundering.
Deze eerste radargram geeft de originele radargram weer.
Bovenstaand wordt middels een rode lijn de reflectie van de fundering aangeduid.
Opvallend is dat we geen ring hebben aangetroffen in de data maar een volledig gesloten cirkel. De draaischijf die we hebben aangetroffen is vermoedelijk de kleinere draaischijf die deel uitmaakte van de route naar de grote locomotievenloods toe. Onderstaande beelden laten een doorsnede van de data zien op een diepte van 1,0-1,2 m-mv. De rood/oranje vlakken geven een hoge reflectie weer. Er is duidelijk een ronde vorm zichtbaar op de vermoedelijke locatie van de draaischijf.
Slice van de data op een diepte van 1,0-1,2 m-mv.
De onderkant van de fundering was niet overal zichtbaar. Uit de plaatsen waar deze wel zichtbaar was kon worden opgemaakt dat de dikte van de fundering circa 1,3 meter dik is. Dat de dikte van de fundering niet overal zichtbaar is in de dataset kan komen door een vermindering van het signaal door een sterke reflectie van de bovenkant van de fundering of door verslechterde datakwaliteit op sommige locaties.
In onderstaande afbeelding zie je een 3D model van de gemeten data op de locatie van de draaischijf.
De afstemming rondom de inzet van de grondradar en de te verwachten resultaten verliep zeer prettig! Mede dankzij de resultaten uit de grondradar (vaststelling te verwachten dikte fundatie) hebben we een “go” kunnen geven op de uitvoering van de gestuurde boring.
Aldus: Stephan Kalisvaart • Projectcoördinator • Dura Vermeer Railinfra BV